دسته بندی | آمار |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 53 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 21 |
پروژه آماری اثبات فرضیه علاقه دختران به تحصیل بیشتر از پسران میباشد در 21 صفحه ورد قابل ویرایش
مقدمه:
تعلیم و تربیت آدمی کاری پرارج و در عین حال وقت گیر است و نتایج قطعی و نهایی آن نسبتاً دیر آشکار میشود و آدمیت انسان به چگونگی تربیتش بستگی دارد. موفقیت و به هدف رسیدن برای هر انسانی بهترین و مهمترین مسئله ای است که در زندگی وی حادث می شود و پیشرفت او نیز بستگی به تلاش و کوشش وی دارد. اگر در شرایط مناسب پرورش یابد به خیل نیکان میپیوندد و اگر تربیت وی مورد غفلت واقع شود چه بسا که از حد حیوان نیز فروتر رود.
مفهوم کلی آموزش و پرورش فراهم نمودن زمینهها و عوامل مناسب و مساعد برای به فعالیت رساندن و شکوفا نمودن همة استعدادهای بالقوة انسان و حرکت تکاملی او بسوی هدف مطلوب بوسیله برنامه سنجیده و حساب شده است. و در این زمینه جنسیت افراد (دختر یا پسر بودن) هیچ تفاوتی ندارد. چرا که در پهنة خلقت خداوند زن و مرد را یکسان آفریده و هیچکس بر هیچکس برتر نیست مگر به تقوی از نظر استعداد نیز دختران و پسران در یک سطح خلق شدهاند و تفاوت میان آنها از نظر پیشرفتهای گوناگون علمی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... بر اساس تلاش و کوششهای هر دسته میباشد.
بر این اساس دانستن آماری از تواناییها و استعدادهای دختران و پسران و اینکه در هر جامعهای گرایش دختران به چه دروس و یا علومی بیشتر و توانایی و استعداد آنها در چه زمینهای بیشتر است و یا پسران بیشتر علاقهمند به چه کارها و تخصصهایی هستند میتواند کمک بسیار زیادی برای توسعه و رشد جامعه دارد و مدرسه و نظام آموزش و پرورش برای نیل به مقصد بزرگ یکی از وسایل به شمار میرود.
بیان مسئله و ضرورت تحقیق:
ما در کشوری به سر میبریم که برای نیل به استقلال و پیشرفت همه جانبه در زمینههای فردی و اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی به شخصیتهای رشد یافته و دلهای بیدار و مغزهای اندیشمند و دستهای ماهر و توانا نیازمند است. و این جز از طریق دانستن آمارهای دقیق و در دست داشتن میزان علاقه دختران و پسران جوان به دروس و مطالعه و تحصیل میباشد. از این جهت بر آن شدیم که موضوع تحقیق خود را میزان علاقه دختران و پسران جوان به تحصیل انتخاب کرده و پروژه را با بیان فرض علاقه دختران به تحصیل بیشتر از پسران میباشد مورد بررسی قرار دهیم.
روشهای اجرا: جمعآوری دادهها
به دلیل مشکلات فراوان پرسشنامه و مصاحبه معمولیترین ابزاری هستند که در امر آمار و تحقیق میتوان از آنها استفاده کرد. برای تهیه باید فهرست کلیه هدفهای پژوهشی که پرسشنامه به خاطر آنها اجرا میشود مهیا کرد و سپس برای هر هدف سئوالاتی تهیه و پرسشنامه تنظیم شود. که در این تحقیق حاضر برای اثبات فرضیه علاقه دختران به تحصیل بیشتر از پسران میباشد پرسشنامهای با 10 سئوال طرح شده است. این پرسشنامه بین 25 دختر در سطح دبیرستان و 25 پسر نیز در همین سطح توزیع شدهاست. پرسشنامه پسران در یکی از دبیرستانهای نمونهها بصورت تصادفی انتخاب و توزیع شد. پرسشنامه دختران نیز به همین طریق توزیع و سپس جمعآوری گردید.
تجزیه و تحلیل دادهها:
در این قسمت از دو بخش محاسبات و نمودارها. ابتدا جدول فراوانی برای هر یک از سئوالات پرسشنامه نمودار میلهای برای هر یک از سئوالات، نمودار چندبر فراوانی برای هر سئوال، تجزیه و تحلیل و نتیجهگیری برای هر سئوال انجام شده است. (در نمودارها دختران مشکی و پسران آبی) رنگ نمودار.
ارزیابی مشکلات:
در انجام این تحقیق آماری متأسفانه با مشکلاتی رو به رو بودیم از جمله برای توزیع پرسشنامهها در مدارس به ما اجازة انجام چنین کاری داده نمیشد لذا مجبور شدیم از خود دانشآموزان و بطور مخفی کمک گرفته، در نتیجه موفق به توضیح و تشریح مسئله برای دانشآموزان نبودیم. دوم اینکه متأسفانه به دلیل اینکه امر تحقیق در هر موردی در کشور ما هنوز تازه میباشد خیلی از دانشآموزان موضوع را جدی نگرفته و پاسخهای دقیق نمیدهند. در ضمن به دلایل محدودیتهای مالی و ... از تعداد کمی پرسشنامه (50عدد) استفاده شده که نمونه کوچکی میباشد و برای جواب دقیق گرفتن نمیتواند کافی باشد.
-توصیف نمودارهای به دست آمده از سئوال یک:
الف) با توجه به نمودارها پسران علاقة بیشتری نسبت به کسب درآمد از طریق تحصیلات نسبت به دختران دارند.
ب) با توجه به نمودارها در حد بیشتری از پسران نسبت به دختران انگیزة تحصیل را علاقه میدانند.
ج) با توجه به نمودارها انگیزة دختران از تحصیل به میزان چشمگیری کسب موقعیت اجتماعی است و درصد کمتری از پسران به این امر توجه دارند.
نتیجه گیری: بطور کلی با مقایسة سه نمودار فوق درصد بیشتری از پسران انگیزة تحصیل را کسب درآمد و دختران کسب موقعیت اجتماعی میدانند.
ـ توصیف نمودارهای بدست آمده از سئوال دو:
الف) با توجه به نمودارها دختران بیشتر از پسرها تحصیل را ارزش محسوب میکنند.
ب) در نمودارهای این قسمت هم ارزش محسوب نشدن تحصیل بیشتر متعلق به پسران است.
ـ توصیف نمودارهای به دست آمده از سئوال نه:
الف) با توجه به نمودارها تعداد بیشتری از دختران به نسبت پسران حاضر هستند تنها یک سال برای قبولی در دانشگاه در کنکور شرکت کنند.
ب)با توجه به نمودارها به میزان اندکی پسران بیشتر از دختران حاضر هستند دو سال در کنکور دانشگاه شرکت کنند.
ج) با توجه به نمودارها هر دو گروه دختران و پسران به میزان مساوی حاضر هستند برای رفتن به دانشگاه سه سال در کنکور شرکت کنند.
ـ توصیف نموداریها به دست آمده از سئوال ده:
الف) با توجه به نمودارها در شبانهروز میزان دخترانی که 2 ساعت به مطالعة کتابهای درسی میپردازند بیشتر از پسران است.
ب) با توجه به نمودارها در شبانهروز میزان دخترانی که 3 ساعت به مطالعة کتابهای درسی میپردازند بیشتر از پسران است.
ج) با توجه به نمودارها در شبانه روز میزان پسرانی که 4 ساعت به مطالعة درسی میپردازند بیشتر از دختران است.
د) با توجه به نمودارها در شبانه روز میزان پسرانی که 4 ساعت به مطالعة درسی میپردازند بیشتر از دختران است.
نتیجهگیری:
اکثریت دختران شرکتکننده در حدود 2 تا 3 ساعت به مطالعة کتب درسی میپردازند و اکثریت پسران در حدود 4 ساعت یا بیشتر در شبانهروز به این امر اختصاص میدهند
دسته بندی | آمار |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 112 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 16 |
پروژه آماری 50 خانوار مورد بررسی قرار گرفته و تعداد فرزندان آنها سؤال شده است در 16 صفحه ورد قابل ویرایش
خلاصه :
امروزه کمتر شاخهای از علوم را میتوان یافت که نیازمند به تحقیق نباشد . بیتردید حل مشکلات و مسائل گوناگون جوامع و همچنین گسترش مرزهای دانش بستگی به انجام تحقیقات در زمینههای مختلف دارد . تحقیقات را بر اساس نتایج آنها میتوان به سه گروه بنیادی ، کاربردی، بنیادی- کاربردی (توسعهای) تقسیم نمود . از آنجا که تحقیقات بنیادی توسط مراکز تحقیقی خاصی صورت میگیرد ، اکثر تحقیقاتی که انجام میشوند و در دسترس قرار دارند ، تحقیقات کاربردی هستند . این نوع تحقیقات نیز بر حسب استفاده از روشهای آماری به دو گروه تحقیقات توصیفی و تحلیلی تقسیم میشوند.
یک تحقیق توصیفی شامل جمعآوری و ارائه منظم دادههاست تا تصویر روشنی از یک موقعیت خاص را نشان دهد . لذا برای انجام یک تحقیق توصیفی ( و بطور کلی یک تحقیق کاربردی) بایستی ابتدا اطلاعات لازم در بارة موضوع مورد تحقیق جمعآوری شود ، سپس برای درک بهتر پدیدة مورد نظر ، اطلاعات جمعآوری شده تجزیه و تحلیل گردیده ، نتایجی از آن استخراج گردد . این مراحل شامل تهیه جداول توزیع فراوانی ، رسم نمودارها و تهیه شاخصهای مرکزی و پراکندگی است که در مقاله حاضر کلیاتی از آنها ارائه شده است.
مقدمه
هر تحقیق ممکن است سه نوع نتیجه به همراه داشتــه
باشد؛
• بدست آوردن نتایجی علمی که میتواند برای اجرای یک تحقیق کامل دیگر مورد استفاده قرار گیرد.
• بدست آوردن اطلاعاتی که میتواند توسط قسمتهای مختلف جامعه مورد استفاده قرار گیرد.
• بدست آوردن اطلاعات و نتایجی بین دو نوع اول و دوم فوق . یعنی ممکن است نتایجی علمی بدست آیند که هر چند برای اجرای یک تحقیق کامل دیگر مورد استفاده قرار میگیرند، اما قابل استفاده برای قسمتهای مختلف جامعه نیز باشند.
بر اساس تقسیمبندی فوق ،تحقیقات نیز در سه گروه به شرح زیر قرار خواهند گرفت :
• تحقیق بنیادی، که جهت گسترش و بسط دانش پایه و به خاطر فهم آن اجرا میشود.
• تحقیق کاربردی، که برای یافتن راه حل مشکلات و مسائل مختلف با ماهیت علمی اجرا میشود.
• تحقیق بنیادی، کاربردی، (توسعهای) که ترکیبی از دو نوع تحقیق فوق میباشد.
هدف تحقیق بنیادی (و همچنین بنیادی ، کاربردی) که معمولاً توسط مراکز تحقیقی خاصی صورت میگیرند، گسترش مرزهای موجود در دانش است. لذا اکثر تحقیقاتی که ملاحظه میشوند و در دسترس قرار دارند ، تحقیقات کاربردی هستند. این تحقیقات نیز بر حسب نوع استفاده از روشهای آماری به دو گروه توصیفی و تحلیلی تقسیم میشوند.
جامعه آماری
تحقیق توصیفی شامل جمعآوری و ارائه منظم دادههاست تا تصویر روشنی از یک موقعیت خاص را نشان دهد. لذا برای انجام یک تحقیق توصیفی ( و بطور کلی یک تحقیق ) بایستی ابتدا اطلاعات لازم در بارة موضوع مورد تحقیق جمعآوری شود. سپس برای درک بهتر پدیده مورد نظر ، اطلاعات جمعآوری شده تجزیه و تحلیل گردیده ، در نهایت نتایجی از آن استخراج گردد. بنابراین مطالعه در قضاوت معقول در بارة موضوعها بر مبنای یک جمع انجام میشود و قضاوت بر مبنای یک اطلاع خاص اصولاً مطرح نیست . این جمع ‹‹ جامعه آماری ›› نامیده میشود . در نتیجه مجموعة افراد یا اشیائی که حداقل در یک خصوصیت مشترک باشند ، جامعه آماری را تشکیل میدهند . این خصوصیت را نیز ، صفت مشخصه مینامند . برای انجام هر تحقیق ، در قدم اول باید جامعه آماری مورد نظر بدون هیچگونه ابهامی مشخص باشد.
نمونه
اکثر اوقات مطالعه مشخصات تمام اعضای جامعه آماری به دلایل مختلف مقدور نیست . این دلایل میتواند شامل موارد زیر باشد:
• بالا بودن هزینه بررسی.
• کمی وقت و ضرورت دستیابی سریع به نتایج.
• نداشتن امکانات کافی انسانی و غیر انسانی.
• عملی نبودن بررسی مشخصات تمام اعضــــای
جامعه آماری (بواسطة از بین رفتن آنها).
در چنین مواقعی مجبور هستیم مشخصات قسمتی از جامعه آماری را به جای تمام جامعه مورد بررسی و مطالعه قرار دهیم، این قسمت ‹‹ نمونه›› نام دارد . لذا اکثر اوقات ، قضاوت دربارة جامعه آماری لزوماً مبتنی بر اطلاعات بدست آمده از نمونة استوار خواهد بود. از این رو ‹‹ نمونه ›› باید تا حد امکان، منعکس کنندة خصوصیات جامعه باشد ، به طوریکه بتوان آن را نماینده جامعه شناخت . باید دانست که بدون اطلاع کامل از مشخصات جامعه اصلی ، امکان تعیین نمونه دقیق و مناسب ، از جامعه وجود ندارد.
دادههای آماری
اطلاعات یا مشاهدات جمعآوری شده ، دادههای آماری را تشکیل میدهند. خاصیت اساسی دادههای آماری این است که متغیر هستند. اگر تمام اندازهها و مقادیر یکسان بود و تفاوتی بین ارقام مشاهده نمیشد ، اساساً تجزیه و تحلیل آماری لزومی پیدا نمیکرد.
رسم نمودارهای آماری
تا کنون هیچ وسیلهای کشف نشده که بهتر از نمودار بتواند ارتباط مقادیر آماری را نشان دهد . نمودار از پدیدههای قرن بیستم است . نمایش دادهها طبق قراردادهای خاص و به صورت هندسی را نمودار آماری گویند . نمودار بایستی به نحوی ترسیم شود که اولاً برای چشم مطبوع باشد و در تهیه آن ذوق و سلیقه کافی بکار رود و ثانیاً بتوان به راحتی اطلاعات نهفته در دادهها را از روی آن تا حدودی با چشم بدون توضیح و تشریح اضافی ملاحظه نمود.
نمودار مستطیلی
بهترین شیوه برای نمایش مقادیر متغیرهای ناپیوسته ، نمودار مستطیلی است . در این نمودار ارتفاع خطی (یا مستطیلی) که بر بالای هر اندازه از مقادیر متغیر رسم میشود ، متناظر با فراوانی آن مقدار است . مقادیر فراوانی، فراوانی نسبی ، فراوانی تجمعی و فراوانی تجمعی نسبی را میتوان با این نمودار نشان داد .
شاخصهای مرکزی و پراکندگی
اگر متغیر مورد بررسی کمّی باشد ، علاوه بر محاسبه نسبت یک مقدار خاص در مقایسه با کل مقادیر ، میتوان شاخصهایی ( که حکم نماینده دادهها را دارند ) به نام شاخصهای مرکزی محاسبه نمود . مهمترین این شاخصها عبارتند از :
میانگین = مجموع مقادیر
کل مشاهدات
میانه = مقداری که دادههای مرتب شده را به دو قسمت مساوی تقسیم میکند .
نما = مقداری که بیشترین تکرار را دارد .
شاخصهای مرکزی مربوط به تعداد فرزند 50 خانوار عبارتند از :
24/2= 112 = x (میانگین)
50
(در هر 100 خانوار بطور متوسط 224 فرزند وجود دارد)
2= M ( میانه )
دسته بندی | آمار |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 39 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 36 |
پروژه آماری در زمینه شاخص PMI بر روی 950 نفر از جوانان تهران در 36 صفحه ورد قابل ویرایش
بیان مسئله
یکی از مهمترین روشهای بررسی چاقی، روشهای تنسنجی ANTHRO POMETRIC است. در کشورهای مختلف، مطالعات آنتزوپومتریک در زمرة تحقیقات پایة علوم پزشکی میباشد.
این مطالعات در کشورهای توسعهیافته از چندین سال قبل بر روی گروههای سنی و جنسی مختلف انجام شده است. به طوری که محققان رشتههای مختلف میتوانند با بررسی این مطالعات روند تغییرات را پیگیری نمایند.
امروزه با گسترش شهرنشینی و کمتر شدن تحرک افراد مسئله بروز و شیوع بیماریهای شهرنشینی مورد توجه محققان پزشکی قرار گرفته است. به طوری که انجمن بهداشت آمریکا (A.H.A) پژوهشهای آنتروپومتریک را جزء عالیترین تحقیقات طبقهبندی نموده است.
از اطلاعات آنتروپومتریک علاوه بر استفاده در بررسی وضعیت رشد و نمو و سلامت و بلوغ و تغذیه افراد جامعه در رشتههای: جراحی، ارتوپدی، مامایی، جنینشناسی، رادیولوژی،پزشکی قانونی، باستانشناسی، پروتزسازی و تجهیزت پزشکی استفاده میشود.
فاکتورها و عوامل مختلفی در رشد و نمو تأثیرگذارند و لازم است این فاکتورها را برای جوامع هر کشور به طور جدی که در نظر گرفت. از جمله این فاکتورها میتوان به: سن، جنس، نوع تغذیه، نژاد، آب و هوا، اقتصاد جامعه، فرهنگ و شرایط اکودمیک (اقلیمی) و توپودمیک (جغرافیایی) اشاره کرد.
از آنجا که تطبیق نتایج مطالعات آنتروپومتریک در جوامع مختلف به راحتی برای جوامع دیگر قابل مقایسه نمیباشد لازم است محققان هر کشور با توجه به وضعیت جغرافیایی و گستردگی کشور و نیز پراکندگی جمعیت و آب و هوای آن و فاکتورهای ذکر شده این گونه پژوهشها را پیگیری نمایند تا به نتایج دقیق و قابل استفاده دست یابند.
یکی از مهمترین مسائل پزشکی مبحث پیشگیری از بیماریها به ویژه بیماریهای قلبی و عروقی و چاقی میباشد که در ارتباط مستقیم باهم میباشند: چاقی میتواند بر روی مسائل روانی - اجتماعی فرد تأثیرگذار باشد و همچنین عوارضی بر سیستم عصبی مرکزی، تنفسی، اورتوپدیک، متابولیک و … دارد. علاوه بر موارد ذکر شده بیماریها و سندرمهای مختلفی با چاقی همراهی دارند.
تحقیقات محققان قلب و عروق و بهداشت و آناتومی و آنتروپومتری نشان می دهد که نمایه توده بدنی یا به اقتصاد BMI کمک مؤثری برای ارزیابی وضعیت چاقی افراد جامعه است. بنابراین مسئله این است که برای شناسایی و پیشگیری بیماریهای مختلف ذکر شده Range نرمال BMI در جوانان امروز چیست؟ تا بتوان با پایش Range نرمال BMI جوانان فعلی هرگونه افزایش وزن و به خطر افتادن وضعیت سلامتی افراد را مدنظر قرار داده و بررسی نمود.
دلایل انتخاب موضوع:
با توجه به موارد ذکر شده در بالا و نیز مواردی که در ذیل به آنها اشاره می شود این موضوع انتخاب گردید.
1- مطالعات BMI جزو اولویتهای تحقیقاتی کشور میباشد.
2- اطلاعات حاصل از اینگونه تحقیقات در علوم پایه و کلینیک کاربرد دارند.
3- در این زمینه مطالعات و مقالات متعددی وجود دارد و دسترسی به آنها آسان است.
4- وجود اساتیدی که در این زمینه مطالعات و تحقیقات انجام داده اند و میتوانند همکاریهای لازم را مبذول فرمایند.
5- زمان لازم برای انجام این تحقیق کوتاه است.
6- هزینة این تحقیق در مقایسه به اطلاعات حاصل ناچیز است.
7- مسائل اخلاقی در این تحقیق رعایت میشود.
فرآیند رشد و نمو
ابعاد تن سنجی مربوط به ابعاد فیزیکی بدن انسان میباشد و علم مربوط به سنجش اندازههای فیزیکی و آناتومیک بدن انسان را علم انسان سنجی یا سوماتومتری مینامند.
محققان و کارشناسان علوم رشد و نمو و تغذیه و آنتروپومتری معتقدند که مطالعات سوماتومتری اساسیترین روشهای مطالعه و سنجش رشد و نمو و بررسی کمیت و کیفیت تغذیه افراد جامعه و نقش تغذیه بر رشد و نمو افراد بررسی و مطالعه آنتروپومتریک مداوم و مستمر جمعیت میباشد. ابعاد سوماتومتریک شامل تمام ابعاد قابل اندازهگیری با واحدهای موجود، در بدن انسان میباشد. این ابعاد به طور استاندارد و بینالمللی انتخاب گردیده و هریک به منظور بررسی خاصی انتخاب شده که قد و وزن نیز شامل آن میباشد.
از آنجا که کشور ما از لحاظ جمعیتی جوان محسوب میشود و در هرم سنی کشور ما افراد نوجوان و جوان جایگاه وسیعی را به خود اختصاص دادهاند و این قشر در آیندة کشور تأثیر بسزایی دارند. بر آن شدیم که این مطالعه را بر روی جوانان انجام دهیم مطالعه سوماتومتریک آنها از نظر تعیین شاخصهای رشد و نمو و سلامت اهمیت بسزایی دارد.
جوانان امروز افراد میانسال و سالمندان آینده کشور را تشکیل خواهند داد و پیشگیری از بیماریهای آتی جوانان فعلی باعث حفظ سرمایههای انسانی و سرمایههای مملکت خواهد شد. قد و وزن از شاخصهای مهم سلامت میباشد و اندازهگیری قد و وزن از منابع اطلاعاتی بسیار با اهمیتی هستند که در امور مربوط به رشد و نمو و بلوغ، تعیین وضع تغذیه جوانان کاربرد دارد. از آنجا که تعیین اندازههای سوماتومتریک مربوط به زمان پس از تولد است. تقسیمبندی کلی دوران رشد و نمو به دو قسمت قبل از تولد و بعد از تولد انجام میشود.
روش تحقیق:
این مطالعه از نوع cross sectional بوده و از بین جوانان ساکن در شمال و جنوب به صورت نمونهگیری تصادفی، انتخاب و قد و وزن این افراد ثبت شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
جمعآوری اطلاعات:
اطلاعات جمعآوری شده در مورد هر فرد در جدولهای آماده شده از قبل در ستونهای مربوطه ثبت گردید. سپس دادههای مربوطه در مورد هر فرد توسط نرمافزار رایانهای spss مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت و در نهایت از اطلاعات موجود برای بررسی میانگین، انحراف معیار، مینیمم ماکزیمم در مناطق مربوطه و عمل جمعیت تحت مطالعه استفاده شد.
از اطلاعات حاصله در مورد هر فرد ایندکس BMI طبق فرمول زیر محاسبه گردید:
BMI: از تقسیم اندازة بدن برحسب (kg) بر مقدار قد بر حسب متر به توان 2 به دست میآید:
جمعیت مورد مطالعه:
در این تحقیق جمعیت مورد مطالعه، افراد جوان 20 ساله که ساکن مناطق شمال و جنوب تهران بودند. این افراد در سال تحصیلی 84-83 مشغول به تحصیل بودهاند و تعداد کل جمیعت مورد مطالعه 1042 نفر بود که از این تعداد 967 نفر وارد مطالعه شدند و 75 نفر نیز از مطالعه خارج گردیدند. نمونهگیری نیز در این مطالعه تصادفی بوده است.
متغیرهای مؤثر در مطالعه
1- سن: در این مطالعه افراد 20 ساله شرکت داشتند و متغیر سن از روی اطلاعات ثبت شده در مدارک فرد تأئید می شد.
2- جنس: در این بررس مطالعه بر روی جوانان مذکر 20 ساله صورت گرفت و متغیر جنس به صورت یک حالتی کیفی مورد استفاده قرار گرفته است.
3- قد: متغیر قد نیز به عنوان یکی متغیر کمی و با واحد سانتی متر اندازه گیری شد.
4- وزن: وزن بر حسب کیلوگرم ثبت و اندازه گیری شده و جهت جلوگیری از حالات مخدوش کننده، برای اندازه گیری وزن از یک وسیله استفاده شد.
5- محل: افراد شرکت کننده در این مطالعه از 2 منطقه شهری تهران (شمال و جنوب) انتخاب شدند و کدگذاری انجام شد.
الف: location 1 : شمال ب: location 2 : جنوب
روش آماری:
پس از انتخاب متغیرها بر اساس اهداف بررسی، برای اینکه اطلاعات موجود توسط رایانه قابل پردازش باشند، داده ها کدگذاری شد و جهت تجزیه و تحلیل آماری از نرم افزار SPSS استفاده شد و نتایج به صورت جداول و نمودارهای مختلف استخراج گردید.
نتایج آماری:
ماکزیمم اندکس BMI و متغیرهای وزن و قد در مناطق شهری شمال و جنوب به ترتیب، kg/m2 55/32 - kg 120- m92/1 و kg/m2 16/34 - kg 96- m92/1 بوده و همچنین مینیمم اندکس BMI و متغیرهای وزن و قد در این مناطق به ترتیب kg/m2 43/15- kg42- m52/1- kg/m2 43/15 - kg 47- 56/1 میباشد. (جداول 1 و 2).
همچنین میانگین BMI - وزن و قد در مناطق شمال و جنوب به ترتیب kg/m280/22- kg29/66- m73/1 و kg/m2 06/22 - kg93/65- m 73/1 بدست آمد. (جدول 3).
در مطالعه انجام دشه، میانگین به دست آمده برای BMI - وزن و قد در کل جمعیت به ترتیب kg/m211/22- kg13/65 و m73/1 بوده و همچنین انحراف معیار بدست آمده برای BMI- وزن و قد به ترتیب 38/3- 25/11 و 08/0 بود. (جدول 8).
دامنة تغییرات BMI - وزن و قد در کل جمعیت به ترتیب 73/18 - 78 و 43/0 حاصل شد. (جدول 8).
میانگین وزن در مناطق شهری شمال، جنوب و کل جمعیت مورد مطالعه به ترتیب 29/66- 93/65 و 13/65 بود که در نمودار «1» آورده شده است.
میانگین BMI در مطالعه انجام شده برای مناطق شمال، جنوب و کل جمعیت مورد مطالعه به ترتیب 8/22 - 06/22 و 11/22 بوده است. (نمودار 2)